Eläinklinikka Takala

Kissan leikkauspalvelut

- Pehmytosakirurgiset leikkaukset

Sterilaatio:

Sterilisaatiossa kissalta poistetaan munasarjat ja osa kohtua. Klinikalla kissa saa sekä kipulääke- että antibioottipistoksen ja kissa pääsee leikkauksen jälkeen kotiin. Kissalle laitetaan kauluri, jolla estetään haavan nuoleminen. Mikäli haavassa on tikit, tulee ne poistaa 10-12pv:n kuluttua. Jos kyseessä on ulkoileva kissa, niin kissa olisi hyvä pitää sisällä parin viikon ajan jotta haava saisi rauhassa parantua. Kaulurin kanssa on myös riski jumiin jäämisestä ja ilman kauluria kissa pääsisi nuolemaan haavaa. Sisällä olevaa kissaa omistaja pystyy myös paremmin seuraamaan haavan paranemista.

Leikkauksen jälkeen kissalle ei tulee enää kiimoja ja samalla mahdollisuus sairastua kohtutulehdukseen poistuu. Jos leikkaus suoritetaan nuorelle kissalle (alle 1 vuoden ikäiselle), vähentää se huomattavasti kissan riskiä saada maitorauhaskasvaimia. Ennen ensimmäistä kiimaa leikatulla kissalla riski maitorauhaskasvaimiin on vain 0,5%.

Leikkauksen jälkeen kissat usein lihovat, koska leikatun kissan energiatarve on pienempi. Sen vuoksi ruoka-annoksen määrää tulee laskea. Leikkauksen jälkeen kannattaakin siirtyä leikatun kissan ruokavaliolle välttääkseen kissan lihomisen.

Kastraatio:

Leikkauksessa kivekset poistetaan yhden viillon kautta. Klinikalla kissa saa kipulääke- ja antibioottipistoksen ja leikkauksen jälkeen kissa pääsee kotiin. Kotona haavoja ei tarvitse itse hoitaa ja kissat toipuvat pääsääntöisesti hyvin leikkauksesta.

Kastroidut kissat eivät enää merkkaile ja virtsan haju laimenee. Ne eivät myöskään karkaile niin paljon ja joutuvat vähemmän tappeluihin. Jos kyseessä on ulkoileva kissa, niin kissa olisi hyvä pitää sisällä viikon ajan, jotta haava saisi rauhassa parantua. Tällöin omistaja pystyy myös seuraamaan paremmin haavan paranemista.

Leikkauksen jälkeen kissat usein lihovat, koska energiatarve pienenee. Tämän vuoksi ruoka-annoksien määrää tulee laskea. Leikkauksen jälkeen kannattaakin siirtyä leikatun kissan ruokavaliolle välttääkseen kissan lihomisen.

Kasvainten poisto:

Kissa pääsee kotiin samana päivänä. Poistetut kasvaimet lähetetään tarvittaessa eteenpäin tutkittavaksi PatoVet:tiin.

Klinikalla kissa saa kipulääke- ja antibioottipistoksen. Mukaan annetaan myös antiboottia ja kipulääkettä kotona annettavaksi. Kissalla tulee lisäksi pitää kauluria, jonka avulla estetään haavan nuoleminen. Tikkien poisto on 10-12pv:n kuluttua ja siihen asti kissalla on pidettävä kauluria.
Jos kyseessä on ulkoileva kissa, niin kissa olisi hyvä pitää sisällä tikkien poistoon asti, jotta haava saisi rauhassa parantua. Kaulurin kanssa on myös riski jumiin jäämisestä ja ilman kauluria kissa pääsisi nuolemaan haavaa. Sisällä olevaa kissaa omistaja pystyy myös seuraamaan paremmin haavan paranemisen kannalta.

Yleensä 2-4 viikon kuluttua saamme tulokset tutkittavaksi lähetetyistä näytteistä ja teemme sen pohjalta jatkohoitosuunnitelman.

Sektio:

Leikkaus suoritetaan inhalaatioanestesiassa ja kissa pääsee pentujensa kanssa kotiin samana päivänä. Kissa saa klinikalla pistoksena kipulääkettä ja antibioottia ja omistaja saa mukaan antiboottia ja kipulääkettä kotona annettavaksi. Kissalle ei laiteta kauluria, jotta emo pystyy hoitamaan pentunsa. Tikkien poisto on 10-12pv:n kuluttua.

Jos kyseessä on ulkoileva kissa niin kissa olisi hyvä pitää sisällä tikkien poistoon asti, jotta haava saisi rauhassa parantua. Sisällä olevaa kissaa omistaja pystyy myös paremmin seuraamaan haavan paranemisen kannalta.

Leikkauksen jälkeen, varsinkin ensikertalaisen emon kanssa, kannattaa olla vahtimassa emon ja pentujen ensitapaamista emon heräämisen aikana. Emo saattaa alkuun suhtautua vihamielisesti pentuihin, johtuen rauhotteiden aiheuttamasta sekavuudesta ja leikkaushaavan särystä. Pentuihin kannattaa hieroa mukaan annettuja istukoita ja antaa emon haistella ja pestä pennut. Monesti myös pentujen nisällä olo herättää emon äidinvaistot. Jos leikkauksessa on päädytty poistamaan myös kohtu, tulee pentujen lähdettyä uusiin koteihin kiinnittää huomiota kissan ruuan määrään, koska kohdun poiston jälkeen kissan energiantarve pienenee.